Workshops-blauw Kindcentrum De Driehoek | Stichting Samenwijs
Samenwijs
Kindcentrum De Driehoek - Hilvarenbeek

Locatie

In de wijk Gelderakkers, aan de rand van Hilvarenbeek, staat het nieuwe Kindcentrum De Driehoek. Dichtbij de natuur met een groot buitenterrein.
Als je binnenloopt in de gezamenlijke centrale hal zie je meteen de samenwerking tussen opvang en onderwijs. Eén centrale hal met een gedeeld podium waar groot en klein elkaar ontmoet. Alle ramen en deuren zijn voorzien van glas zodat de kinderen bij elkaar naar binnen kunnen kijken.

Groepen

Je ziet meteen de gezellige opvangruimtes. Verschillende knusse speelhoekjes geven een warm en veilig gevoel. De vriendelijke kleuren op de muren nodige uit om naar binnen te gaan. Je voelt je welkom!
Er zijn drie opvang ruimtes die allemaal aan elkaar gekoppeld zijn door glazen deuren. Een pedagogisch medewerker vertelt dat deze deuren vaak openstaan.
‘De allerkleinsten kunnen zo alvast spieken bij de peuters en de peuters zoeken regelmatig de rust op bij de kleintjes.’
Respect en aandacht voor het ontwikkelen van ieder kind op zijn eigen tempo staan centraal op deze locatie.

Na schooltijd wordt één van de ruimtes ook gebruikt voor de BSO-opvang. Samen koken, bouwen of gewoon gezellig knutselen aan tafel. Het kan allemaal.
‘De kinderen kunnen ook terecht in de gymzaal waar regelmatig een sportleraar aanwezig is om sportlessen te verzorgen’ vertelt de manager van Kindcentrum De Driehoek.
Ook mogen ze gebruik maken van een ruimte naast de kleuterklas. Lekker chillen op de kussens met uitzicht op het voetbalveld op het schoolplein. Vooral de oudste BSO-kinderen hebben hier heerlijk de ruimte om bij te komen na een drukke schooldag.

Kom kijken!

Rondleiding?

U bent van harte welkom om een kijkje te komen nemen bij Kindcentrum De Driehoek!

Locatiegegevens en documenten

Waarom Kindcentrum De Driehoek

Deze vraag stel ik aan één van de vaste pedagogisch medewerkers van Kindcentrum De Driehoek.
‘Ouders kunnen verwachten dat we met liefde en respect omgaan met hun kinderen. We ondersteunen en stimuleren ze spelenderwijs in hun ontwikkeling. En dit doen we graag samen met de ouders.’

Dichtbij het Kindcentrum ligt Bioboerderij ’t Schop, een boerderij waar we altijd welkom zijn om te knuffelen met de geitjes of te loeien met de koeien.

Lekker naar buiten is iets wat ik veel terug hoor in gesprek met de pedagogisch medewerkers. Dagelijks wordt genoten van het buitenterrein dat voldoende ruimte geeft om te kunnen fietsen, glijden en rennen. De allerkleinsten hebben een aparte buitenruimte zodat ook zij veilig kunnen rondkruipen en spelen.

Ook worden er regelmatig uitstapjes gemaakt naar de bibliotheek. Samen boekjes uitzoeken die aansluiten bij het thema waarmee we aan het werk zijn. Een medewerker van de bibliotheek is ook vaak op onze locatie te vinden om een thema te openen. Dit doen we dan samen met de kleuters van de basisschool.

Samen met onderwijs

Vragen als ‘Gaan we fruit eten bij juf Mayke?’ en ‘Komt er een groot kindje voorlezen?’ verraden dat er regelmatig op bezoek gegaan wordt bij de inpandige school.
Een goede samenwerking tussen basisschool en opvang vinden we erg belangrijk. Samen werken we aan dezelfde thema’s en de oudste peuters gaan regelmatig een ochtendje op bezoek bij de kleuters. Peuters maken zo al kennis met de omgeving, de mogelijk nieuwe klasgenootjes, de leerkrachten en de verschillende materialen en werkjes. Zo bieden we peuters een veilige, vertrouwde en geleidelijk overgang van de kinderopvang naar de kleutergroep.

Samen met ouders

‘Kinderen ondersteunen en stimuleren in hun ontwikkeling doen we graag samen met de ouders.’

Tijdens de haal- en brengmomenten wordt uitgebreid de tijd genomen om met iedere ouder een goede overdracht te doen. ‘Dat is belangrijk zegt Winnie, opvoeden doen we samen!’.
Een ouder vertelt dat ze regelmatig verslagen van de opvangdag van haar kindje via het ouderportaal ontvangt. ‘Erg leuk, zo kan ik thuis nog eens ‘napraten’ over de dag met mijn peuter. Nog leuker vind ik dat er dagelijks wel een foto van mijn kind gestuurd wordt. Als ik haar verdrietig achter heb gelaten en later ontvang ik een foto waarop een brede glimlach te zien is dan kan ik weer met een gerust hart aan het werk. De vele contact momenten maakt dat ik met vertrouwen mijn kind bij Kindcentrum De Driehoek naar de opvang breng.’

Het beste wat je kunt worden is jezelf
en daar dragen wij graag ons steentje aan bij!